Legal Protection For Consumers in Online Buying and Sellin Transactions in Indonesia Reviewed From Law Number 8 Of 1999 Concerning Consumer Protection
DOI:
https://doi.org/10.62951/ijsl.v2i1.232Keywords:
Consumer Protection, Online Buying and Selling, Digital Transactions, Consumer LawAbstract
Due to the quick advancement of digital technology, online purchasing and selling has become easier. Online transactions do, however, come with a number of drawbacks, including fraud, mismatches between products and their descriptions, and privacy violations. With reference to Law Number 8 of 1999 on Consumer Protection, the purpose of this study is to examine the legal safeguards that Indonesian consumers have when making purchases online. The study's results, which were obtained using a normative juridical research methodology with an emphasis on statutory regulatory analysis, indicate that while the Consumer Protection Law creates a basic legal framework, more oversight and regulations are necessary to ensure its greater efficacy when applied in the digital sphere.
Downloads
References
Abdussamad, Z., & Muhtar, M. H. (2022). Etika penggunaan media sosial dalam promosi destinasi wisata di Desa Patoameme. Akuntansi dan Humaniora: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 132–139. https://doi.org/10.38142/ahjpm.v1i2.339
Alulu, A. S., Dungga, W. A., & Abdussamad, Z. (2024). Akibat hukum yang ditimbulkan terhadap perjanjian keabsahan hukum pada perjanjian jual beli elektronik yang dilakukan anak di bawah umur menurut hukum kontrak dan Undang-Undang Nomor 19 Tahun 2016 tentang Informasi dan Transaksi Elektronik Aldan Syaifullah. Aliansi: Jurnal Hukum, Pendidikan dan Sosial Humaniora, 1(4), 125–136.
Darnia, M. E., et al. (2023). Strategi penguatan hukum perlindungan konsumen dalam era digital. Perkara: Jurnal Ilmu Hukum dan Politik, 1(4), 44–58.
Hartono, S. R. (2011). Perlindungan konsumen di Indonesia (tinjauan makro). Jurnal Mimbar Hukum, 10(39), 147.
Irwansyah. (2020). Penelitian hukum: Pilihan metode dan praktik penulisan artikel. Mirra Buana Media.
Kamba, S. N. M., et al. (2024). Peningkatan literasi digital melalui pelatihan hukum dalam mengatasi ujaran kebencian di media sosial. Jurnal Abdidas, 5(3), 241–245.
Makarim, E. (2014). Kerangka kebijakan dan reformasi hukum untuk kelancaran perdagangan secara elektronik (e-commerce) di Indonesia. Jurnal Hukum dan Pembangunan, 2(3), 332.
Marzuki, P. M. (2007). The need for the Indonesia economic legal framework. Jurnal Hukum Ekonomi, 9(3), 28.
Miru, A., & Yodo, S. (2010). Hukum perlindungan konsumen. PT. Gaja Grafindo Persada.
Nasution, A. (2010). Sekilas hukum perlindungan konsumen. Majalah Hukum dan Pembangunan.
Novita, Y. D., & Santoso, B. (2021). Urgensi pembaharuan regulasi perlindungan konsumen di era bisnis digital. Jurnal Pembangunan Hukum Indonesia, 3(1), 46–58. https://doi.org/10.14710/jphi.v3i1.46-58
Pangkerego, O. A., & Anis, F. H. (2018). Aspek hukum perlindungan konsumen terhadap jasa transportasi online menurut Undang-Undang No. 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen. Jurnal Lex Privatum, 6(3), 6.
Putri, G. N., Gilalo, J. J., & Djuniarsono, R. (2024). Analisis perlindungan hukum bagi konsumen atas pengiklanan produk berbahaya oleh influencer. Karimah Tauhid, 3(4), 4929–4946. https://doi.org/10.30997/karimahtauhid.v3i4.12948
Puwa, S. I. P., Puluhulawa, F. U., & Rahim, E. I. (2023). Gagasan ideal pengaturan perlindungan data pribadi sebagai bentuk hak privasi di Indonesia. PALAR (Pakuan Law Review), 9(2), 25–37.
Rahman, I., et al. (2023). Hukum perlindungan konsumen di era e-commerce: Menavigasi tantangan perlindungan konsumen dalam lingkungan perdagangan digital. Jurnal Hukum dan HAM Wara Sains, 2(08), 704–712. https://doi.org/10.58812/jhhws.v2i08.605
Resti Riancana, N. M. Kasim, & Wantu, F. M. (2023). Perlindungan hukum bagi konsumen akibat periklanan produk kosmetik. The Juris, 7(2), 376–382. https://doi.org/10.56301/juris.v7i2.1023
Tumbel, T. G. M., Senewe, E. V. T., & Setiabudhi, D. O. (2020). Perlindungan konsumen jual beli online dalam era digital 4.0. Lex et Societatis, 8(32), 73–92. Available at: http://hpj.journals.pnu.ac.ir/article_6498.html
Widjaja, G., & Yani, A. (2011). Hukum tentang perlindungan konsumen. Gramedia Pustaka Utama.
Yani, A., & Widjaya, G. (2003). Hukum tentang perlindungan konsumen. Gramedia Pustaka Utama.
Yulia, S., & Eyato, C. (2024). Tinjauan implikasi hukum terhadap penagihan hutang melalui media sosial. Jurnal Hukum, Politik dan Humaniora, 1(3).
Yuyut Prayuti. (2024). Dinamika perlindungan hukum konsumen di era digital: Analisis hukum terhadap praktik e-commerce dan perlindungan data konsumen di Indonesia. Jurnal Interpretasi Hukum, 5(1), 903–913. https://doi.org/10.22225/juinhum.5.1.8482.903-913
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 International Journal of Sociology and Law
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.